Witte broodjes met Semolinameel

26 Sep

Gisteravond was er niet veel tijd om een warme maaltijd te nuttigen, aangezien we vroeg in de avond weg moesten. Dan maar broodjes, dacht ik toen. Maar ja, kies ik dan voor broodjes uit de supermarkt of ga ik zelf aan de slag. Even op de site van Levine kijken…… Ik zag daar een recept van witte broodjes met semolinameel en alle ingrediënten had ik in huis, dus op naar de keuken. Toen het deeg in de Kenwood zat, ging ik het recept verder lezen. De tweede rijs vond plaats in de koude oven met daar onderin een bord of een schaal met kokend water. Even twijfelde ik of ik wel een goede keuze had gemaakt, maar ik weet uit ervaring dat de recepten van Levine goed zijn en kloppen. Dus alles volgens de beschrijving gedaan. (ik heb 12 broodjes gemaakt) De broodjes zijn erg mooi geworden en ze waren heerlijk!

  • 480 gram tarwebloem
  • 120 gram semolinameel
  • 6 gram droge gist
  • 10 gram suiker
  • 36 gram boter
  • 390 gram halfvolle melk, lauwwarm
  • 12 gram zout

Werkwijze broodbakmachine:
Doe alle ingrediënten in de bak van de bbm en laat ± 10 minuten op bijvoorbeeld de pizzastand kneden. Volg verder het recept hieronder vanaf de 1e rijs. Of gebruik de deegstand (= inclusief 1e rijs), volg dan het recept vanaf het vormen. Bij gebruik van de deegstand koude melk gebruiken. Voeg als het deeg te droog is nog wat melk toe of als het deeg te nat is nog wat bloem.

Werkwijze standmixer/KitchenAid/Kenwood:
Meng de bloem, semolinameel, gist en suiker in de kom van de standmixer. Voeg de boter en de melk toe. Kneed met de deeghaak in ± 10 minuten tot een soepel deeg dat van de wanden loslaat. Voeg na 5 minuten kneden het zout toe. Voeg als het deeg te droog is nog wat melk toe of als het deeg te nat is nog wat bloem.

1e rijs:
Vorm het deeg tot een bal en doe het over in een licht met olie ingevette kom, 1 x keren zodat alle kanten met wat olie bedekt zijn en laat afgedekt in ± 1 uur tot dubbel volume rijzen.

Vormen:
Stort het deeg op een licht met olie ingevette werkplek. Verdeel het deeg met een deegsteker in 12 – 16 gelijke stukken en maak er bolletjes van. Leg de bolletjes op een bakplaat/bakplaten (bekleed met bakmatje of bakpapier). Ik verdeel de bolletjes over twee bakplaten en bak ze na elkaar.

2e rijs:
Zet een bord/schaal met kokend water onderin de oven en zet de bakplaat/bakplaten met deegbolletjes erboven. De bolletjes hoeven niet afgedekt te worden. Laat in ± 60 minuten tot bijna dubbel volume rijzen.

Bakken:
Haal het bord met kokend water uit de oven en laat 1 bakplaat erin. Zet de andere bakplaat met bolletjes afgedekt weg. Zet de oven op de hoogste temperatuur (in mijn oven is dat ± 250 ºC) en bak de broodjes in ± 20  minuten gaar en bruin. Bak de andere andere broodjes in ± 8 minuten gaar en bruin (de oven is dan al op temperatuur, vandaar de kortere baktijd). De broodjes kunnen ingevroren worden, laat ze dan ontdooien in de plastic zak. Zonodig even oppiepen in een warme oven.

Bron: Uit de keuken van Levine.

11 Reacties to “Witte broodjes met Semolinameel”

  1. Italiaans koken met Antoinette september 26, 2012 bij 11:03 am #

    Bepaald geen straf, zo’n broodje!
    Ik gebruik semolina ook om koekjes mee te bakken. Lekker en een mooie gele kleur!

    • kookgekwilma september 26, 2012 bij 11:05 am #

      Nee hè? Oh, welke koekjes zijn dat??? Ik wil ook weer eens koekjes bakken, dus tips zijn welkom! 🙂

  2. maaikyzicook september 26, 2012 bij 11:43 am #

    Wow! Zien er errug lekker uit! Mooie vorm ook! Ik krijg meteen trek in een broodje, zo rond lunchtijd! 🙂

  3. Caroline Brouwer september 26, 2012 bij 12:59 pm #

    Ik ga ze zeker eens maken, als ik weer terug ben van vakantie!

  4. Levine september 26, 2012 bij 5:00 pm #

    Lekker hoor :-))

  5. hanaa september 27, 2012 bij 4:29 am #

    Heel goed gelukt, hoor! Great job 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. High Tea « kookgek wilma - november 1, 2012

    […] Witte broodjes met: […]

Geef een reactie

