Ravioli met kaasvulling

22 Sep

Dit recept komt uit mijn allereerste Italiaanse kookboek. Het is een boek uit 1981 en ik denk dat ik het niet lang daarna heb gekocht. In diezelfde periode kocht ik in Italië mijn pastamachine en ik weet nog dat we tijdens die vakantie de machine hebben uitgeprobeerd in het appartement. Het was een hele klus en nadat onze kinderen geboren waren heb ik de machine niet zo vaak meer gebruikt. De laatste tijd is daar verandering in gekomen en ik merk dat ik er steeds meer handigheid in krijg. De pasta is veel lekkerder en sneller klaar dan kant en klare pasta. Bij de pastamachine heb ik destijds ook nog een “Raviolissima” gekocht. Dit een opzetstuk om ravioli te maken. Vandaar dat mijn ravioli er anders uitziet dan in het recept beschreven wordt. Maar voor wie geen pastamachine heeft, is dit toch een heel toegankelijk recept.

Ingrediënten:

Pasta:

  • 400 gr. Semola di Grano Duro van de Cecco
  • 4 eieren, losgeklopt
  • zout

Vulling:

  • 250 gr. Ricotta
  • 100 gr. Bel Paese of roomkaas
  • 50 gr. vers geraspte Parmezaanse kaas
  • 2 losgeklopte eieren
  • mespuntje versgeraspte nootmuskaat
  • zout naar smaak

Voor het allerlaatst:

  • 1,5 l bouillon of water
  • 100 gr. gesmolten boter
  • 75 gr. vers geraspte Parmezaanse kaas

Voor het maken van de pasta: zeef de bloem en een beetje zout op een werkblad en maak een kuiltje in midden. Voeg de eieren toe en kneed tot een soepel deeg. Vorm er een bal van en wikkel in een vochtige doek en laat ongeveer 30 minuten rusten.

Maak ondertussen de vulling: doe de ricotta en Bel Paese (of roomkaas) in een schaal en klop goed door elkaar. Voeg de parmezaanse kaas toe, de eieren, een mespuntje zout en de nootmuskaat en meng zorgvuldig door elkaar. Rol het deeg uit tot een dunne lap. Snijd het met een radermesje in vierkantjes van 4 cm. Leg een beetje vulling in het midden van elk vierkantje, vouw dan het deeg over de vulling heen om er driehoekjes van te maken. Draai de punten van de driehoekjes iets naar boven. Breng de bouillon of het water met het zout aan de kook in een grote pan. Voeg de ravioli toe en kook 5 minuten of totdat ze naar boven komen. Haal ze uit de pan met een schuimspaan en doe ze op een voorverwarmde schotel. Doe de gesmolten boter en de Parmezaanse kaas eroverheen en serveer onmiddellijk.

Bron: De Italiaanse keuken van Lantaarn.

De pastavellen.

De Raviolissima.

Zo komt het uit de Raviolissima. Het moet dan even “drogen” om vervolgens de kussentjes los te maken.

De ravioli op een schone, droge theedoek klaar voor gebruik.

8 Reacties to “Ravioli met kaasvulling”

  1. Caroline Brouwer september 23, 2012 bij 9:49 am #

    Knap hoor dat je al die pasta’s zelf maakt. Vooral voor die gevulde pasta’s lijkt het me ook wel wat. Wie weet…. als ik ooit nog eens heel veel tijd over heb?

    • kookgekwilma september 23, 2012 bij 9:56 am #

      Het is even een werkje, maar dat is het dubbel en dwars waard.🙂

  2. ninadinners.nl september 23, 2012 bij 12:08 pm #

    Ziet er heerlijk uit zelfgemaakte pasta! Ga ik zeker ook een keertje doen, al lijkt me ravioli nog best lastig.

    • kookgekwilma september 23, 2012 bij 12:09 pm #

      Je kan het ook met van die uitsteekvormpjes maken. Dan valt het wel mee, denk ik.

  3. Annemie Huyberechts september 23, 2012 bij 5:03 pm #

    Hoe werkt dat dan juist met dat opzetstuk? Werk je dan met 2 vellen deeg?
    Ik heb ook een pastamachine, ook al paar keer ravioli gemaakt, ik doe dit dan gewoon met een uitsteekvorm of met zo een pastawieltje. Is idd veel lekkerder als je het zelf maakt.🙂

    • kookgekwilma september 23, 2012 bij 5:26 pm #

      Annemie, bij de Raviolissima zit een hulpstuk om de deeglap op de juiste breedte te snijden. Vervolgens vouw ik de lap deeg bijna dubbel, laat de vouw een stukje in de Raviolissima zakken, zodat het deeg naar twee kanten gelegd kan worden. Dan doe ik wat vulling in het midden van de Raviolissima en ga draaien. Zo draai je de lappen deeg op elkaar met de vulling ertussen. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.🙂

  4. Nell Nijssen september 23, 2012 bij 7:30 pm #

    Lekker, homemade ravioli. In het verleden ook wel eens een pastamachine gekocht. Na twee maal een bebloemde keuken, een verhit gezicht en vellen die te dik bleven en/of scheurden, heb ik het opgegeven. I need some discipline.

    • kookgekwilma september 23, 2012 bij 7:41 pm #

      Jammer Nell, dat het niet lukte. Ik moet zeggen dat het bij mij ook niet gelijk goed ging hoor, maar na wat oefenen gaat het steeds beter. De aanhouder wint!

Geef een reactie

