Antipasti

9 Sep

Eens in de zoveel tijd komen wij met een groepje mensen bij elkaar om gezellig te kletsen en natuurlijk te eten en drinken. Gisteravond was het weer zover en ik was de gastvrouw. Ik probeer zoveel mogelijk om steeds weer iets anders op tafel te zetten. Met al die mooie Italiaanse kookboeken is dat natuurlijk geen probeem. In de loop der jaren heb ik ook al een leuke verzameling Italiaans aardewerk opgebouwd en dat kwam gisteravond goed van pas. Mijn nieuwste aanwinst heb ik nu ook in gebruik genomen. Onder de foto beschrijf ik waarmee de schaal is gevuld. De gevulde salami heb ik nog niet zo lang geleden ergens in een kookboek gezien, maar kon het niet meer terugvinden. Ik heb er maar een eigen draai aan gegeven.

 

Boven:

Plakjes salami twee maal dubbel gevouwen (zodat er een soort van patatzakje ontstaat), gevuld met zachte geitenkaas en gegarneerd met een plakje olijf.

Rechts:

Peppadews gevuld met zachte roomkaas.

Onder:

Gevulde hamrolletjes:

  • 100 gr. vette, zachte geitenkaas (bijv. Caprino)
  • 2 el extra vergine olijfolie
  • versgemalen peper
  • zout
  • 225 gr. (been)ham in dunne plakjes
  • 3-4 el ingelegde paprika, in reepjes
  • 1-2 el kappertjes
  • 100 gram gorgonzola
  • 1 el boter

Prak de geitenkaas met een vork en meng de olie erdoor. Voeg peper en zout naar smaak toe. Bestrijk ongeveer een derde van de plakjes ham ermee en rol ze op.

Laat de reepjes paprika en de kappertjes uitlekken. Meng ze door elkaar en verdeel ze over een derde van de plakjes ham; maak ook hier rolletjes van.

Meng de gorgonzola en de boter en bestrijk de rest van de plakjes ham ermee; rol ze op.

Bron: Antipasti (Lidl)

Links: 

Gemarineerde courgettes met citroenolie voor 4 personen:

  • 500 gr. courgettes
  • 3 el olijfolie
  • zout
  • versgemalen peper
  • 1-2 teentjes knoflook
  • 50-100 ml witte wijn
  • het sap van ½ citroen
  • ½ bosje basilicum

Was de courgettes en verwijder de uiteienden. Snijd de courgettes in plakjes van ongeveer 1 cm dik. Verhit de olijfolie in een koekenpan en bak hierin de plakjes courgettes aan beide kanten 3-4 minuten. Strooi er zout en peper over.

Pel de teentjes knoflook, snijd ze in plakjes en bak ze kort mee. Doe de plakjes courgettes en knoflook over in een schaal.

Voeg de witte wijn en het citroensap toe aan het kookvocht in de pan. Spoel het bosje basilicum af en schud het droog. Haal de blaadjes van de stelen en snijd ze in fijne reepjes. Roer ze door het hete olie-wijn-citroenmengsel en schenk dit over de plakjes courgette (die moeten volledig worden bedekt). Laat de smaken minstens 3 uur, maar liever tot de volgende dag, op elkaar inwerken in de koelkast.

Bron: Antipasti (Lidl)

8 Reacties to “Antipasti”

  1. Leonie september 9, 2012 bij 1:21 pm #

    Het ziet er heerlijk uit, en dat was het ook 🙂

  2. me september 9, 2012 bij 4:05 pm #

    Verdorie, nu heb ik trek hahaha.

  3. juf Maria december 16, 2012 bij 11:06 am #

    Ben ideetjes aan het pikken voor mijn kerstdiner.

    • kookgekwilma december 16, 2012 bij 11:08 am #

      Leuk!!! Er staat genoeg toch??? 😉 Maak je wel foto’s? Wil zien wat je gemaakt hebt hoor! X

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ideeën voor kerst: buffet/borrelhapjes « kookgek wilma - december 13, 2012

    […] Linksonder: Antipasti […]

  2. Gemarineerde aubergines en champignons | kookgek wilma - april 1, 2013

    […] heb ik weer wat buffetgerechten gemaakt, toen wij vrienden op bezoek kregen. Ik had al eens eerder gemarineerd courgettes gemaakt en nu had ik daarbij ook gemarineerde champignons en aubergines geserveerd. Het makkelijke […]

Geef een reactie

