Pane al Cioccolato

6 Sep

Op donderdag doen wij altijd boodschappen. Dan  wordt de koelkast weer gevuld met zuivel enz. enz. Vandaag is dat hard nodig, want de koelkast is nagenoeg leeg!!! Dat merkte ik vanmorgen toen ik plannen maakte om te bakken. Ik heb een recept wat al een tijdje op mijn “to do” lijstje staat en daar had ik vandaag mijn zinnen op gezet. Maar helaas, er moest een ei in en het eierenvak in de koelkast was akelig leeg. Dan maar niet bakken dacht ik. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en al gauw zat ik met de Broodbijbel in mijn handen. Deze valt al bijna automatisch open bij het hoofdstuk “Mediterrane broden” en daar zag ik het recept van deze Pane al Cioccolato. Er was geen ei voor nodig, wel donkere chocolade, maar daar had ik toevallig pas weer een voorraadje van in huis gehaald. In de beschrijving staat dat het brood gebakken moet worden in een vorm van 15 cm doorsnee, maar die heb ik niet. Ik heb wel een springvorm van 20 cm doorsnee en die heb ik gebruikt.

Ingrediënten:

  • 350 gr. tarwebloem
  • 1½ el cacaopoeder
  • 7 gr. zout
  • 2 el basterdsuiker
  • 5 gr. droge gist
  • 2,5 dl lauwwarm water
  • 2 el zachte boter
  • 80 gr. pure chocolade, grof gehakt
  • gesmolten boter, om te bestrijken

Bekleed een ronde vorm van 15 cm doorsnee met bakpapier. Zeef meel en cacaopoeder boven een grote kom. Voeg de suiker, gist, en water toe en meng alles tot een deeg. Voeg daarna het zout toe.

Kneed de boter erdoor en kneed het  deeg op een met bloem bestoven oppervlak glad en elastisch. Doe het in een ingevette kom, dek af met ingevette plasticfolie en laat het op een warme plek 1 uur rijzen tot het in volume is verdubbeld.

Sla het deeg op een met bloem bestoven oppervlak terug, kneed de chocola erdoor en laat het deeg, afgedekt met ingevette plasticfolie, 5 min. rusten.

Maak van het deeg een bal en leg die in de vorm. Dek het af met ingevette plasticfolie en laat het op een warme plek 45 min. rijzen tot het verdubbeld is. (het moet tot de rand van het blik komen)

Verwarm de oven voor op 230 °C. Bak het brood 10 min. en vervolgens op 190 °C nog eens 25-30 minuten. Bestrijk het brood met gesmolten boter en laat het op een rooster afkoelen.

Na het rijzen.

Na het bakken.

Bron: de Broodbijbel

4 Reacties to “Pane al Cioccolato”

  1. carlolinebrouwer september 6, 2012 bij 4:16 pm #

    Hmmmm, ik kan de chocolade bijna ruiken!

    • kookgekwilma september 6, 2012 bij 4:18 pm #

      Het is heel luchtig brood Caroline, alleen zou het handig zijn om het met mes en vork te eten, want je vingers zitten onder de chocola! 😉

  2. Mannin Vering september 6, 2012 bij 8:15 pm #

    Gelukkig, hij is goed gelukt zo te zien! Lijkt me iets om de vingers bij op te eten!

    • kookgekwilma september 6, 2012 bij 8:22 pm #

      Je moet er sowieso je vingers bij aflikken, want die zitten onder de chocola! Maar het is een aanrader hoor!!! 🙂

Geef een reactie

