Dessert met aardbeienmousse

25 Aug

Regelmatig loop ik even bij Xenos binnen. Soms om gericht iets te kopen, maar vaak ook om even te kijken wat voor leuks ze hebben. Vooral de afdeling met kook en bak spulletjes heeft mijn voorkeur. Daar zag ik laatst dat ze garneer ringen hadden. Een set met 3 verschillende maten en een set met 3 ringen in 1 maat. Beide sets heb ik toen gekocht. Vlak daarna kocht ik het tijdschrift Wohnen und Garten en daar stond een recept in waarvoor ik de ringen in 1 maat kon gebruiken. Het recept was voor 4 personen, dus heb ik nog een set van die ringen erbij gekocht. (doorsnee 7,5 cm) Eenmaal aan de slag, kwam ik erachter dat met de hoeveelheden uit het recept, ik wel 8 ringen had kunnen vullen. Daarom heb ik de hoeveelheden hier maar aangepast. Niet dat het een straf was om alles wat teveel was zo op te eten hoor, want het was heerlijk! De hoeveelheid boter voor de kruimelbodem vond ik weer iets te weinig. De bodem viel, bij het uit de vorm halen, uit elkaar, maar ook dat heb ik aangepast. Al met al vond ik het werken met de garneerringen niet tegenvallen. Ik ga ze zeker vaker gebruiken!

Voor 4 personen:

  • 200 gr. aardbeien
  • 60 gr. suiker
  • 3 gelatine blaadjes
  • 100 gr. Maria biscuitjes
  • 50 gr. gesmolten boter
  • 100 gr. room
  • 1 ei
  • 1 eidooier
  • 4 garneerringen

Bereiding:

Aardbeien wassen en droog deppen. 4 Aardbeien apart houden voor garnering. De rest van de aardbeien met 60 gr. suiker en 50 ml. water al roerende aan de kook brengen. 2 Minuten laten koken en daarna met een staafmixer pureren. Week de gelatineblaadjes in een ruime kom met koud water. Verwarm het vruchtensap weer een beetje en voeg de uitgeknepen gelatine er aan toe. Goed doorroeren.

Verkruimel de biscuitjes en meng het samen met de gesmolten boter. Zet de garneerringen op een platte, met bakpapier beklede schaal of bord. Verdeel het biscuit/boter mengsel over de 4 ringen en druk goed aan. Zet het in de koelkast om af te koelen. Sla de slagroom stijf en zet het in de koelkast. Klop het ei en de eidooier met de rest van de suiker met de mixer tot een schuimig geheel. Spatel daar  voorzichtig driekwart van de vruchtensap en de slagroom doorheen. Verdeel de mousse over de vier ringen en strijk glad. Zet dit 2 uur in de koelkast. Daarna de rest van van het vruchtensap iets verwarmen en en over de mousse verdelen. Weer 2 uur in de koelkast zetten. Voor het serveren een mes in heet water dompelen om vervolgens de randen van de ring los te maken en de ring te verwijderen. Plaats de mousse op een bord en leg er een aardbei bovenop.

In het originele recept werden bramen gebruikt, maar hier in huis zijn ze nogal gek op aardbeien.

Bron: Wohnen und Garten augustus 2012

12 Reacties to “Dessert met aardbeienmousse”

  1. brendakookt augustus 25, 2012 bij 3:06 pm #

    Ik heb de ringen ook. Twee keer gebruik om rijst mooi op een bord te serveren.
    Leuk idee om er eens zoiets mee te maken!

    • kookgekwilma augustus 25, 2012 bij 4:47 pm #

      Daarvoor had ik ze ook gekocht, voor de rijst. Ik denk dat er nog veel meer mee te doen is. Met brood bijvoorbeeld! 🙂

  2. Mannin Vering augustus 31, 2012 bij 10:51 am #

    Mmm! Dat ziet er heerlijk zomers uit!

    • kookgekwilma augustus 31, 2012 bij 10:52 am #

      Past niet helemaal bij het weer van vandaag, maar het is wel lekker!

  3. krektfriez september 16, 2012 bij 4:42 pm #

    Hmm, dat ziet er idd heerlijk uit! Ga het recept opslaan.

  4. han steenman april 1, 2014 bij 9:18 pm #

    in het recept staat bij de benodigdheden 60 gram suiker vermeld. In de bereidingswijze wordt echter 80 gram suiker genoemd en een eindje verderop nogeens : “eigelen met de rest van de suiker “. Wordt wellicht bedoeld dat er 80 gr suiker benodigd is, waarvan weer 60 gr gebruikt wordt voor het aan de kook brengen van de aardbeien en de rest van de suiker (20 gr dus) voor de eigelen ?

    • kookgekwilma april 1, 2014 bij 10:53 pm #

      Ik heb die twee hoeveelheden inderdaad verwisseld en zal het aanpassen. Bedankt voor de tip!

  5. Halima Dadi augustus 21, 2014 bij 9:14 am #

    Ik lees eigelen , eidooiers…maar in t rijtje van de benodigdheden staat er 1 ei en 1 eidooier. Klopt deze hoeveelheid?

    Verder, ik wil t toetje maken voor ongev 20 personen dus de hoeveelheden uit orginele recept zou zich voor mij wel lenen. Jij zei dat dat ongev goed was voor acht. Dan zou ik dus die hoeveelheden moeten vermenigvuldigen met 4. Heb je dat orginele recept misschien nog? Voor de bodem gebruik ik altijd degistive koekjes, lijkt me geen probleem en weet je misschien of de garneerringen (pak met dezelfde maat) nog bij de Xenos te koop zijn? Ik hoor graag van je, alvast bedankt

    • kookgekwilma augustus 21, 2014 bij 10:30 am #

      Ik heb het originele recept er even bij gezocht (gelukkig heb ik blad nog). Sorry voor de verwarring over de eieren en dooiers. Nadat ik het recept had vertaald, heb ik na het maken ervan de hoeveelheden gehalveerd (dus in het originele recept zijn de hoeveelheden het dubbele van wat er bij mij staat), maar ben vergeten om in het recept mbt de eieren het meervoud naar enkelvoud te zetten. In het tijdschrift staat geen doorsnede van de ringen, dus misschien dat zij grotere ringen hebben gebruikt. Xenos heeft de ringen nog steeds in hun assortiment zitten en nu ook in andere vormen. Succes!

  6. W. atdenkje september 18, 2014 bij 12:25 am #

    Kan dit recept, of delen, een dag eerder gemaakt worden?

    • kookgekwilma september 18, 2014 bij 3:50 pm #

      Ik zou het geen dag van tevoren maken, aangezien je met fruit werkt. Dat kan namelijk verkleuren.

Geef een reactie

