Salame di cioccolato

23 Aug

In diverse supermarkten in Italië zagen wij chocolade salami in de koelvitrine’s liggen. Ik had ze al eens in het boek La Dolce Vita van Ursula Ferrigno gezien en het recept deed mij sterk denken aan Arretjescake. Met het warme weer van vorige week leek het mij niet zo handig om het te maken, aangezien de chocolade al gesmolten zou zijn, voordat je het in je mond zou hebben. Nu de temperatuur weer naar “normale” waarden ging zakken, leek mij dat een goed moment om de salami te gaan maken. Ondertussen had ik het recept ook ontdekt in een ander kookboek. In La Dolce Vita moest ik 20 gr. Maria biscuitjes gebruiken en dat vond ik wel heel erg weinig. Daar heb ik dus 200 gram van gemaakt. En aangezien ik geen cognac in huis heb, maar wel Amaretto, heb ik die gebruikt (dat zag ik dus ook weer in dat andere kookboek). Kortom, het is een mengeling van twee recepten geworden, maar waar het om gaat is dat het gelukt is en het heerlijk smaakt!

Ingrediënten:

  • 200 gr. Maria biscuitjes
  • 50 gr. gemalen amandelen
  • 225 gr. pure chocolade met 70% vast cacaobestanddelen
  • 175 gr. boter
  • 3 el Amaretto (of Cognac)
  • 1 el cacao om te bestuiven

Bereiding:

Maal de biscuitjes grof in een keukenmachine. Houd 3 el achter en doe de rest in een andere kom.

Breek de chocolade in stukjes en doe ze in een vuurvast schaaltje. Snijd de boter in stukjes en doe ze met de Amaretto bij de chocolade. Zet het vuurvaste schaaltje op een pan met een laagje kokend water. (au-bain Marie) Laat het mengsel langzaam smelten en roer goed door elkaar. Schenk het chocolade mengsel in de kom met de gebroken biscuitjes, voeg de gemalen amandelen toe en meng grondig.

Laat het mengsel ongeveer 2 in de koelkast opstijven of zet het een halfuur in de diepvries bij tijdgebrek.

Strooi de achtergehouden koekkruimels op een stuk bakpapier en leg het chocolademengsel erop. Vorm met een spatel en je handen een worst van ongeveer 23 cm lang. Rol die door de koekkruimels.

Leg de rol tot gebruik weer in de koelkast en bestrooi hem voor het serveren met gezeefde cacaopoeder en snij hem in dunne of dikke plakken.

12 Reacties to “Salame di cioccolato”

  1. Caroline Brouwer augustus 23, 2012 bij 9:52 am #

    Ziet er goed uit Wilma. Geef maar een stukje ;-))

  2. Italiaans koken met Antoinette augustus 23, 2012 bij 9:55 am #

    Ik heb het wel eens gemaakt zonder drank. Ik dacht dat het hetzelfde was als Arretjescake. Smakelijk!

    • kookgekwilma augustus 23, 2012 bij 9:57 am #

      Dank je! In het recept van arretjescake dat ik heb, gaat heel veel suiker en in plaats van hele chocolade gaat daar cacao in. Ik vind de salame een stuk steviger. Vind ze beiden lekker! 🙂

  3. Els augustus 23, 2012 bij 10:37 pm #

    De eerste keer dat ik dit at was bij vrienden in Normandië, altijd gedacht dat het Frans was haha. Moet ergens nog een recept hebben, ga eens zoeken want ben wel benieuwd of de italiaanse en franse veel verschillen. Volgens mij niet…

    • kookgekwilma augustus 23, 2012 bij 10:48 pm #

      Grappig, ik denk dat er in ieder land wel een variant te vinden is. In 1 van de recepten zaten rauwe eieren, dus dat heb ik maar niet gedaan. Vind ik een beetje listig, zeker met het warme weer. De worst is hier nagenoeg op!

      • Els augustus 23, 2012 bij 11:03 pm #

        Gevonden!: chocolade (verrassing), boter, biscuitjes, poedersuiker om de worst door te rollen, 1 ei, marshmallows of kokosvlokken maar die laatste 2 zijn faculltatief. Lollig dit 🙂

      • kookgekwilma augustus 24, 2012 bij 8:17 am #

        Leuk! En hoe noemen ze het in Frankrijk??

      • Els augustus 24, 2012 bij 9:48 am #

        Ze noemen het daar saucisson au chocolat, saucisse mag ook. Het ziet er ook zo echt uit he dat maakt het zo’n leuk receptje

      • kookgekwilma augustus 24, 2012 bij 10:02 am #

        Echt leuk! Ik was bang dat het niet stevig genoeg zou zijn, maar dat ging helemaal goed. Toen ik ze in de winkels had gezien, moest ik het gewoon maken. Vond het zo leuk. 🙂

  4. lekkerhappen augustus 27, 2012 bij 11:53 pm #

    Arretjescake vind ik altijd erg lekker. Ik denk dus dat deze ook zal smaken. Onthouden dus! 🙂

    • kookgekwilma augustus 27, 2012 bij 11:55 pm #

      Deze is iets steviger dan de Arretjescake, maar ook heel lekker! Zeker de moeite waard om te proberen! Succes!!!

Geef een reactie

