Crostata Raffaello

18 Aug

Dit is de eerste taart die ik uit mijn Italiaanse baktijdschriften heb gemaakt. De vertaling via iTranslate leverde wat hilarische teksten op, maar met hier en daar wat correcties ben ik er wel uitgekomen. In het originele recept staat alleen de hoeveelheid deeg, zonder recept, dus heb ik het recept van de crostata di ricotta (zonder citroenrasp) als basis gebruikt. Inmiddels heb ik een standaard recept voor de “pasta frolla” gevonden op internet, wat ik in het vervolg zal gebruiken (de ingrediënten komen overeen, maar de hoeveelheden zijn iets anders). Toen ik de ingrediënten van deze taart zag, moest ik denken aan die lekkere witte chocolade ballen van Ferrero. Later bedacht ik me dat deze ook Raffaello heten. Mijn taart is helaas iets te bruin geworden, dus de volgende keer zal ik dat goed in de gaten gaan houden. De taart kan warm of koud gegeten worden. Wij hadden geen geduld meer, dus hebben ‘m warm geproefd en het was heerlijk.

Voor het deeg:

  • 200 gr. bloem
  • 100 gr. boter
  • 100 gr. suiker
  • 1 ei
  • een snufje zout

Voor de vulling:

  • 100 gr. suiker
  • 100 gr. witte chocola, fijngemaakt
  • 150 gr. geraspte kokos
  • 200 ml. melk
  • 80 gr. amandelen, fijngemaakt
  • 3 eiwitten, stijf geslagen
  • 50 gr. Mariakoekjes, fijngemaakt

Bereiding van het deeg:

Doe de bloem, zout, de zachte boter (in stukjes) in een grote kom en meng het met een vork. Vervolgens het ei en de suiker toevoegen. Kneed hiervan een deegbal en laat deze een half uur onderin de koelkast rusten.

Daarna de deegbal uitrollen tot een ronde lap van ca ½ à 1 cm hoog. Leg het deeg in een ingevette taartvorm. Prik met een vork gaatjes in de bodem.

Bereiding van de vulling:

Verdeel de amandelen en de verkruimelde koekjes gelijkmatig over de bodem.

Doe de chocolade, kokos,suiker en melk in een kom en meng het goed door elkaar.

Sla de eiwitten stijf en meng deze met luchtige bewegingen door het kokosmengsel. Verdeel dit gelijkmatig over de bodem. Bak de taart 40 minuten in een voorverwarmde van 180 graden. De taart hoeft niet goudbruin te zijn. Kan warm of koud gegeten worden.

Bron: Dolce Idee nr. 33 jul/aug 2012

10 Reacties to “Crostata Raffaello”

  1. Caroline Brouwer augustus 18, 2012 bij 1:20 pm #

    Zo, die heb je snel geplaatst. Was ie lekker? Lijkt mij van wel, als de ingredienten lijst zo bekijk.
    Fijn weekend, Caroline

    • kookgekwilma augustus 18, 2012 bij 1:21 pm #

      Heb jij ook zoiets op je blog staan? Ga ik ff kijken. Is heerlijk hoor! Jij ook een fijn weekend!

      Groetjes, Wilma

    • kookgekwilma augustus 18, 2012 bij 1:24 pm #

      Bedoel jij die brownies met witte chocola en kokos??? Zien er ook lekker uit!!

      • caroline brouwer augustus 18, 2012 bij 2:52 pm #

        Nee, ik heb niet zoiets op mijn blog hoor! Ik vroeg me alleen af of je de taart ook lekker vond? Omdat je niet zo van zoet houdt.

      • kookgekwilma augustus 18, 2012 bij 3:40 pm #

        Ben wel gek op kokos! En zo af en toe iets zoets lust ik. Zal wel moeten nu met die 2 bladen hahaha

  2. Caroline Brouwer augustus 18, 2012 bij 7:37 pm #

    Veel bakken, straks kan je niet meer zonder al dat zoete lekkers! ;-))

  3. Gereon de Leeuw augustus 23, 2012 bij 9:55 am #

    Ziet er lekker en mooi uit Wilma, maar ik vind je chocolade salami helemaal een touvaille

    • kookgekwilma augustus 23, 2012 bij 10:01 am #

      Help me eens op weg: wat is de betekenis van touvaille? Ik kan het nergens vinden. :-s

    • kookgekwilma augustus 23, 2012 bij 10:04 am #

      Moest dus trouvaille zijn! Nu snap ik het! 🙂

Geef een reactie

