Cannelloni agli spinaci

19 Jul

Nu ik 6 weken vakantie heb, is er tijd genoeg om lekker te kokkerellen. Geen snel klaar maaltijden, maar gerechten waar je even tijd voor moet maken. Ik vind het heerlijk om lang in de keuken bezig te zijn en mijn gezin eet met plezier alles op. Iedereen blij dus!

  • 600 gr. spinazie (eventueel diepvries)
  • 1 kleine ui, fijngesneden
  • 25 gr. boter
  • 250 gr. ricotta
  • zout
  • versgemalen peper
  • versgeraspte nootmuskaat
  • olie, om in te vetten
  • 12 cannelloni
  • 500 ml bechamelsaus
  • 50 gr. parmezaanse kaas, geraspt

Verwijder lelijke blaadjes en dikke steeltjes van van de spinazie. Was de blaadjes zorgvuldig. Bak de ui glazig in de boter. Voeg de spinazie toe en laat hem afgedekt slinken. Laat de spinazie uitlekken in een zeef en snijd hem fijn. Meng de ricotta erdoor en voeg zout, peper en nootmuskaat toe. Verwarm de oven voor op 200 graden. Vet een ovenschaal in. Doe het spinazie-mengsel in een spuitzak en vul de cannelloni hiermee. Schik ze naast elkaar in de schaal, schenk de bechamelsaus erover en strooi de parmezaanse kaas erover. Bak de cannelloni in 25-30 minuten in de oven.

Ik heb diepvries spinazie gebruikt en zelf de cannelloni gemaakt. (zie verse pasta) Hiervoor heb ik pastavellen van 10 x 10 cm gemaakt en deze heel even voorgekookt. Daarna heb ik ze laten uitlekken op een schone theedoek. Vervolgens heb ik op de vellen wat van de vulling gelegd en die heel voorzichtig opgerold en met de naad naar beneden in de schaal gelegd.

Bereiding bechamelsaus:

Ingrediënten:

  • 50 gr. (room)boter
  • 50 gr. bloem
  • ½ liter melk
  • zout en nootmuskaat.

Boter smelten in een pan, bloem erbij, even bakken en goed roeren. Melk toevoegen (in kleine beetjes) en blijven roeren tot er een dikke saus ontstaat. Saus 2 minuten laten doorkoken. Op smaak brengen met zout en nootmuskaat.

Bron: Italië, Cultuur en Keuken

6 Reacties to “Cannelloni agli spinaci”

  1. brendakookt juli 19, 2012 bij 11:18 am #

    Herkenbaar, ik heb deze week ook veel in de keuken gestaan😉
    Geniet van je vrije dagen!

    • kookgekwilma juli 19, 2012 bij 11:20 am #

      Dank je. Ik geniet er nog maar even van, vind je niet? Jij ook veel (kook)plezier!🙂

  2. lekkerhappen augustus 27, 2012 bij 11:55 pm #

    Ziet er heerlijk uit!

  3. nanny4two oktober 17, 2012 bij 12:08 pm #

    ik doe de canneloni in tomatensaus.. is het niet zo machtig.. ;O)

Geef een reactie

