Pasta e Fagioli (pastasoep met bonen)

17 Jul

Afgelopen weekend ging ik nog een paar laatste boodschappen doen bij onze grootgrutter, maar in een ander filiaal dan waar ik doorgaans kom. Het is dan altijd even zoeken waar je de producten kunt vinden die je nodig heb. Maar je komt dan ook weer langs schappen met etenswaren, waar je anders zo voorbij loopt. Zo kwam ik dus bij het schap met peulvruchten en daar zag ik een pak kievitsbonen. Nu had ik onlangs gelezen dat kievitsbonen de Nederlandse benaming is voor Borlottibonen en die zie ik regelmatig in de Italiaanse kookboeken terug. Het pak bonen verdween dus direct in mijn boodschappenmandje. Toen ik thuiskwam ben ik op zoek gegaan naar een recept en in ‘Eerlijk Italiaans’ van Antiono Carluccio vond ik het recept van deze pastasoep met bonen. Kijk voordat je gaat koken eerst even op de verpakking van de bonen naar de kooktijd. Op het pak wat ik heb, staat een kooktijd van 60-90 minuten, dus aanzienlijk korter dan hier in het recept.

Voor 6 personen:

  • 250 gr. borlotti- of cannellinibonen
  • 2 stengels bleekselderij, in kleine blokjes
  • extra vergine olijfolie
  • 1 rode chilipeper, fijngehakt
  • 2 tenen knoflook, gepeld en fijngehakt
  • 3 rijpe tomaten, ontveld en fijngehakt of 1 blik van 400 gr. tomatenblokjes
  • 1 liter groentebouillon of water
  • 120 gr. gemengde minipastavormpjes of tubettini
  • 10 basilicumblaadjes, gesnipperd
  • zout en peper

Laat de gedroogde bonen een nacht in koud water weken, kook ze dan in schoon kokend water zonder zout in 2-3 uur gaar en giet ze af.

Smoor de bleekselderij een paar minuten in een grote pan in 4 eetlepels olie op halfhoog vuur en voeg de chilipeper toe.

Doe na circa 10 minuten de knoflook in de pan en smoor hem in een paar minuten gaar. Voeg de tomaten toe, smoor ze en doe na een minuut of tien tweederde van de bonen in de pan. Stamp de achtergehouden bonen fijn en gebruik ze later om de soep te binden.

Giet de bouillon of het water in de pan en breng aan de kook. Roer de pasta erdoor en na een minuut of acht het basilicum en de gestampte bonen. Breng de soep op smaak met zout en peper en dien hem op.

Voor een nog aparter gerecht: Als u de soep met een klein beetje extra vergine olijfolie besprenkelt, geeft dat verrassend veel extra smaak. U kunt hiervoor als u ervan houdt ook chiliolie gebruiken. Gebruik alstublieft geen parmezaan!

Bron: Eerlijk Italiaans van Antonio Carluccio.

11 Reacties to “Pasta e Fagioli (pastasoep met bonen)”

  1. Anneke Kuys juli 17, 2012 bij 4:37 pm #

    Wat is rubettini? Ook met googlen vind ik het niet.

    • kookgekwilma juli 17, 2012 bij 4:45 pm #

      Hallo Anneke,

      Was dus een foutje van mij. Moet tubettini zijn. Heb het al verbeterd.

  2. missfromage juli 19, 2012 bij 7:29 pm #

    Wat een heerlijk recept! Ik had al zo’n vermoeden dat het super lekker zou zijn, dus ik heb direct een dubbele portie gemaakt. Wat een geluk, om op een drukke dag zomaar een Paste e Fagioli uit de vriezer te kunnen halen… 🙂
    Bedankt!

    • kookgekwilma juli 19, 2012 bij 7:30 pm #

      Leuk dat je zo enthousiast bent. En handig dat je meer hebt gemaakt! Eet smakelijk!!!

  3. Anneke Kuys juli 23, 2012 bij 8:50 pm #

    Het smaakte inderdaad prima! Alleen het prakken van de bonen leverde toch een wat samenhangende massa op door de stugge velletjes. Moet je dan toch een blender gebruiken?

    • kookgekwilma juli 23, 2012 bij 9:49 pm #

      Hallo Anneke,

      Ik heb de bonen door een zeef gedrukt, maar dat ging ook niet makkelijk. De volgende keer doe ik alle bonen in de soep, dus niks pureren. Smaakt net zo lekker denk ik! Maar je zou het ook met een staafmixer kunnen proberen.

      Groetjes, Wilma.

      • missfromage juli 23, 2012 bij 10:18 pm #

        Vreemd, die ervaring heb ik niet gehad. Ik heb geen zout toegevoegd aan het kookwater (zoals in het recept staat), want daar krijg je harde velletjes van – schijnt, ik heb het altijd netjes opgevolgd. Ongeveer éénderde van de bonen achtergehouden en in een diep bord met een stevige vork flink geprakt. Vervolgens alles in de soep gedaan, ook de velletjes.
        De borlotti heb ik bij EkoPlaza gekocht. Ik heb ze wel ongeveer 14 uur laten weken. Omdat het toch een andere ervaring is met dit recept, wil ik het met jullie delen.

      • kookgekwilma juli 23, 2012 bij 10:20 pm #

        Ik had geen harde velletjes. Prakken met een vork kan ook. Zal het binnenkort zo ook eens proberen. Ik vind het een lekker soepje hoor! 🙂

  4. Janna februari 3, 2014 bij 12:15 pm #

    Pasta en bonen is heerlijk, ik maak het al 35 jaar. Met nagenoeg dezelfde ingrediënten maar met naar verhouding meer pasta en minder water. Het is dan ook niet echt een soep.
    Cannellinibonen gebruik ik het liefst, die hebben ook zachtere velletjes. Jammer genoeg kan ik die alleen in blik vinden. Maar onze eigen bruine en witte bonen doen het ook prima hier.
    En dan met gemengde restjes pasta, zo leerde ik het in Italië ooit.

    • kookgekwilma februari 3, 2014 bij 4:51 pm #

      Zal het ook eens met Cannellinibonen maken Janna. Bedankt voor de tip!!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Mijn favoriete soep gerechten | Kookblog - september 10, 2013

    […] passie voor de Italiaanse keuken. Het is dan ook niet verrassend dat je op haar blog een heerlijke pastasoep met bonen terugvindt. In het Italiaans ‘pasta e fagioli’, dat klinkt helemaal ‘buona’! Voor extra […]

Geef een reactie

