Caprino in crosta (deegpakketjes met geitenkaas)

10 Jul

Soms zie ik in een kookboek een recept waarbij het water me direct al in de mond loopt. Zo ook bij deze deegpakketjes met geitenkaas. Ik had nog een rolletje geitenkaas van 180 gr. in de koelkast liggen en heb dat in vieren gesneden. Dat waren erg dikke plakken vond ik, dus heb ik ze nog eens gehalveerd. De cirkels die ik uitgestoken had, waren iets groter dan de rondjes kaas, dus dat paste prima. Alleen was er na het bakken van de kaas niet zoveel meer te zien, behalve de dikke korst. De volgende keer zal ik grotere cirkels uitsnijden en dikkere plakken kaas erop leggen (zoals voorgeschreven), zodat de kaas er bij het openen van de broodjes uit kan lopen. De smaak was overigens heerlijk!

Ingrediënten:

  • 8 gr. gedroogde gist
  • snufje suiker
  • 200 gr. bloem, plus extra om te bestuiven
  • 1/2 tl zout
  • 2 el olijfolie
  • 1 el fijngesneden (verse) oregano
  • 300 gr. zachte geitenkaas
  • 1 ei gesplitst

Los de gist met de suiker op in 100 ml lauw water. Zeef de bloem boven een kom en maak een kuiltje in het midden. Doe het zout, de olijfolie en het water met de gist in het kuiltje en kneed alles tot een glad deeg. Rol het deeg tot een bal, doe het in een met olie ingevette kom, dek het af en laat het circa 1 uur op kamertemperatuur rijzen, tot het deeg in volume is verdubbeld. Kneed het deeg nogmaals krachtig, voeg de oregano toe en rol het deeg uit op een met bloem bestoven werkvlak. Verwarm de oven voor op 200 graden. Snijd de geitenkaas in 4 dikke plakken. Steek uit het deeg 8 cirkels die iets groter zijn dan de plakken kaas. Leg op 4 cirkels deeg een plak kaas. Bestrijk de randen van het deeg met eiwit. Leg de andere deegcirkels erop en druk de randen stevig aan. Bekleed een bakblik met bakpapier en leg de deegpakketjes erop. Bestrijk de bovenkanten met losgeklopte eidooier en bak de pakketjes in ca. 20 minuten in de oven.

Bron: Italië, Cultuur en Keuken.

4 Reacties to “Caprino in crosta (deegpakketjes met geitenkaas)”

  1. Joyce juli 10, 2012 bij 10:43 am #

    Ik heb hem gelijk uit geprint..ga ze zeker een keertje maken.

  2. Caroline Brouwer juli 10, 2012 bij 1:00 pm #

    Misschien durf ik dit na morgen ook wel aan! Ze lijken mij namelijk super lekker!

Geef een reactie

