Spaghetti aglio, olio e peperoncino

3 Jul

Vandaag stond er spaghetti op het menu. Dat gebeurt hier wel vaker natuurlijk, maar vandaag heb ik zelf de variant met aglio, olio e peperoncino gemaakt. In het verleden kocht ik alles in gedroogde vorm in een zakje, maar nu heb ik verse ingrediënten gebruikt. Ik heb het geheel volgens recept gemaakt en ik moet zeggen dat we het wel eens pittiger hebben gegeten, dus de volgende keer laat ik de pitjes en de zaadlijsten in de peper zitten en doe ik er nog wat knoflook bij, maar dat is mijn persoonlijke smaak.

Voor 4 personen (voorgerecht)

  • 5 el olijfolie
  • 2 tenen knoflook, in dunne plakjes
  • 1/2 verse chilipeper, ontpit en fijngehakt
  • 1 takje verse bladpeterselie, fijngehakt
  • 350 gr spaghetti
  • zout

Verhit de olie in een pannetje, doe er de knoflook en chilipeper bij en bak ze een paar minuten op laag vuur tot de knoflook goudbruin is. Doe er wat zout bij, haal de pan van het vuur en roer de peterselie door de knoflook. Kook de spaghetti in een grote pan water met wat zout beetgaar, laat ze uitlekken, roer ze door de knoflook met olie en dien ze op.

Bron: De Zilveren Lepel.

6 Reacties to “Spaghetti aglio, olio e peperoncino”

  1. Pauline juli 3, 2012 bij 11:54 pm #

    Lekker Wilma. Ik doe er vaak nog wat citroensap door 🙂

  2. caroline brouwer juli 4, 2012 bij 7:32 am #

    Soms zijn die pepertjes helemaal niet zo pittig. Ik houd wel van pittig en laat dan de pitjes en zaadlijsten zitten om het pittiger te maken.

    • kookgekwilma juli 4, 2012 bij 8:11 am #

      Ik had er al staan dat ik wat pitjes zou laten zitten, maar heb het aangepast en er staat nu dat ik de pitjes en zaadlijsten laat zitten. Ik ben niet zo bekend met verse peper, maar vond het tegenvallen met de sterkte. Ik heb sinds kort een peperplant op balkon staan. 🙂

      • Antoinette Coops juli 4, 2012 bij 9:30 am #

        Heerlijk, die verse rode pepertjes, ik heb in deze tijd van het jaar altijd een bosje liggen.
        Ze verkopen hier in de supermarkt een kant en klare mix (ook in Italië hebben ze pakjes en zakjes!) maar dit is zo makkelijk en vers veel lekkerder!

      • kookgekwilma juli 4, 2012 bij 9:56 am #

        Hoi Antoinette,
        Die kant en klare mix ken ik wel. Die gebruikte ik ook altijd, maar ik heb steeds minder “kant en klaar” spul in huis. Vers is inderdaad veel lekkerder. Ik heb nu een peperplant op mijn balkon en een mand met verse kruiden, zo lekker! Ciao!

Geef een reactie

