Het (Italiaanse) buffet

26 Jun

Als wij een verjaardag vieren, doen wij dat meestal met een (Italiaans) buffet. Vanaf 18.00 uur staat er dan een buffet klaar met over het algemeen allemaal zelfgemaakte hapjes.

Zo had ik vier soorten brood gebakken: Dikke Focaccia, olijvenbroodjes, stokbrood met gedroogde tomaten, balsilicum en kaas en olijvenbrood. Voor daarop had ik een plank met Italiaanse vleeswaren, zalm en zwarte en groene olijventapenade, vurige rode pesto, aïoli en gepofte knoflookboter van Blondie Kookt.

De olijventapenade maak je als volgt:

  • 150 gr. zwarte of groene olijven zonder pit
  • 2 el kappertjes
  • 4 ansjovisfilets
  • 2 tl mosterd
  • 5 el olijfolie

Pureer dit in een keukenmachine of met een staafmixer.

Aïoli

  • 4 grote tenen knoflook, naar smaak
  • snufje zout
  • 2 grote eierdooiers
  • 3 dl extra vergine olijfolie
  • 1 el vers witbrood
  • 1-2 el citroensap, naar smaak
  • peper en zout

Hak het knoflook fijn op een snijplank. Voeg het zout toe en wrijf het met de punt van een mes tot een glad mengsel.

Schep de knoflookpasta in de keukenmachine. Meng de eierdooiers er goed door.

Laat de machine draaien en giet de olijfolie erbij. Pureer het mengsel tot je een dikke mayonaise hebt.

Voeg het brood en 1 eetlepel van het citroensap toe en pureer het mengsel. Voeg eventueel meer citroensap toe en strooi er zout en peper over.

Schep de aïoli in een kom, dek hem af en zet hem tot gebruik in de koelkast. De aïoli is 7 dagen in de koelkast houdbaar.

Bron: Kookgids Mediteraan van Anne White.

Verder had ik gevulde olijven, gevulde Peppadews, een schaal met Gorgonzola en geitenkaas en meloen met Prosciutto.

De Peppadews zijn te koop bij o.a. Xenos en C1000 en ik vul ze met een lekkere zachte roomkaas. De olijven heb ik zo gekocht.

En kleine tomaatjes met kleine bolletjes mozzarella.

9 Reacties to “Het (Italiaanse) buffet”

  1. Paul Oosten (@PaulOosten) juni 26, 2012 bij 4:00 pm #

    Kijk, op zo’n verjaardag wil ik wel langskomen. Welke Italiaanse vleeswaren had je?

    • kookgekwilma juni 26, 2012 bij 4:05 pm #

      Dank je! Het was zo’n trio van de Albert Heijn. Antipasti crudo met spinata romana, salami en coppa di Parma.

      • Paul Oosten (@PaulOosten) juni 28, 2012 bij 10:06 am #

        Bekend trio. Koop ik al ik pizza’s wil maken; kunnen de mensen zelf kiezen wat ze er op doen …

  2. Paulien juni 26, 2012 bij 5:15 pm #

    Ziet er heerlijk uit!

  3. Caroline Brouwer juni 26, 2012 bij 7:50 pm #

    Ik heb net gegeten, maar krijg meteen weer trek als ik deze heerlijk hapjes zie ;-))

    • kookgekwilma juni 26, 2012 bij 7:51 pm #

      Tja, ik ga je toch niet vertellen dat je hier niet meer moet kijken hoor! 😉

Trackbacks/Pingbacks

  1. Het (Italiaanse) buffet | La Cucina Italiana - De Italiaanse Keuken - The Italian Kitchen | Scoop.it - juni 26, 2012

    […] Als wij een verjaardag vieren, doen wij dat meestal met een (Italiaans) buffet. Vanaf 18.00 uur staat er dan een buffet klaar met over het algemeen allemaal zelfgemaakte hapjes.   Zo had ik vier soorten brood gebakken: Dikke Focaccia, olijvenbroodjes, stokbrood met gedroogde tomaten, balsilicum en kaas en olijvenbrood. Voor daarop had ik een plank met Italiaanse vleeswaren, zalm en zwarte en groene olijventapenade, vurige rode pesto, aïoli en gepofte knoflookboter van Blondie Kookt.  […]

  2. Het (Italiaanse) buffet « goodthingsfromitaly - juni 26, 2012

    […] on kookgekwilma.wordpress.com Share this:TwitterFacebookVind ik leuk:LikeBe the first to like […]

Geef een reactie

