Gnocchi met ricotta

26 Jun

Afgelopen zondag aten wij in ons favoriete Italiaanse restaurant en er stond die dag gnocchi (spreek uit als njokkie) met ricotta op het menu. Nu heb ik wel eens gnocchi di patate gemaakt (gnocchi met aardappels), maar deze variant had ik nog nooit geproefd. Het was (natuurlijk) heerlijk. Ik ben in het bezit van het kookboek “Trattoria” van Ursula Ferrigno en daarin staat dit recept van gnocchi met ricotta. Ik heb er iets meer bloem aan toegevoegd en mijn werkblad goed bestrooid met bloem. Ieder plukje deeg heb ik eerst goed door de bloem gerold voordat ik er een worstje van maakte. Dat zorgde ervoor dat het deeg niet al teveel aan mijn handen bleef plakken. Bij een volgend etentje ga ik dit gerecht zeker als voorgerecht serveren!

voor 4 personen (voorgerecht)

  • gnocchi:
  • 300 gr ricotta
  • 85 gr bloem, plus extra voor het bestuiven
  • 1 teen knoflook, gepeld en geperst
  • 2 grote eidooiers
  • zeezout en versgemalen zwarte peper
  • een beetje (vers) geraspte nootmuskaat

om erbij te serveren:

  • 200 gr kerstomaten, gehalveerd
  • 2 tl olijfolie
  • 2 tl peperoncino (gedroogde rode peper)
  • 2 el olijfolie
  • een handvol verse basilicum, gescheurd
  • parmezaanse kaas naar behoefte, versgeraspt

Meng alle ingrediënten voor de gnocchi. Kneed alles licht op een bebloemd werkvlak. Rol worstjes even dik als je pink. Snijd de worstjes schuin in stukken ter lengte van het eerste kootje van je wijsvinger.

Kook de gnocchi in porties in ruim kokend gezouten water. Schep ze met een schuimspaan uit het water zodra ze boven komen drijven en doe ze in een koekenpan.

Doe de kerstomaten, peperoncino en olijfolie bij de gnocchi en bak tot de gnocchi vol met tomatenvlekken zit. Serveer met basilicum en parmezaanse kaas.

Bron: Trattoria van Ursula Ferrigno.

4 Reacties to “Gnocchi met ricotta”

  1. Fragrances Kitchen (@FragrancesITK) juni 26, 2012 bij 8:33 pm #

    Ziet er lekker uit!

  2. caroline brouwer juni 26, 2012 bij 8:58 pm #

    Lekker hè! Dit heb ik ook al een paar keer gemaakt en als voorgerecht geserveerd.
    Die Italianen weten wel wat lekker is!

    • kookgekwilma juni 26, 2012 bij 9:00 pm #

      Ik zag het recept ook bij jou op je blog. Ik snap alleen die twee keer olijfolie niet. 1x 2 tl en 1x 2 el. Maar ach, het was heerlijk!

Geef een reactie

