Vurige rode pesto

22 Jun

Verjaardagen worden hier niet meer gevierd met koffie en gebak, maar gezellig met een hapje en een drankje in de avond. Dit keer heb ik verschillende broodsoorten gebakken en daarbij heb ik olijventapenade, knoflookboter en deze “vurige” rode pesto gemaakt. Natuurlijk komt er nog veel meer op tafel, maar dat terzijde. De rode pesto is lekker op een stukje brood, maar kan ook door de pasta. Hoe “vurig” de pesto is, bepaal je zelf door het toevoegen of weglaten van de peper. Mocht je je laatste gedroogde tomaten uit het potje gebruiken, gooi de olie dan niet weg, maar gebruik voor de pesto.

Vurige rode pesto.

  • 1 grote rode chilipeper
  • 50 gr verse basilicumblaadjes
  • 1 teentje knoflook
  • 30 gr geroosterde pijnboompitten
  • 6 zongedroogde tomaatjes op olie, uitgelekt
  • 2 rijpe tomaten, onveld
  • 3 eetlepels tomatenpuree
  • 1/2 tl rode chilipoeder
  • 50 gr geraspte Parmezaansekaas
  • 1,5 dl olijfolie, plus extra om mee te bedekken

Voor ca. 2 1/2 dl

Verhit de grill op hoog.

Leg de chilipeper op het rooster en gril hem, af en toe kerend, tot hij rondom is geblakerd. Doe hem in een kom en zet hem afgedekt met folie weg tot je hem kunt vastpakken. Trek het velletje eraf, snijd de peper doormidden en verwijder de zaadjes en zaadlijsten.

Doe de chilipeper met de overige ingrediënten, behalve de olie, in een keukenmachine en draai alles tot puree. Voeg terwijl de motor draait geleidelijk de olie toe. Schep de pesto in een schone pot met schroefdeksel, overgiet hem met een dun laagje olie om het luchtdicht af te sluiten en schroef de deksel erop. Zet hem tot gebruik niet langer  dan 2 weken in de koelkast.

Bron: Pizza, Calzone & Focaccia van Maxime Clark.

7 Reacties to “Vurige rode pesto”

  1. Els juni 22, 2012 bij 11:12 pm #

    Dit lijkt me een wel heel erg lekker smeerseltje. Als ik morgen nog tijd over heb ga ik het denk ik meteen maken voor bij de borrel!

    • kookgekwilma juni 22, 2012 bij 11:14 pm #

      In de keukenmachine is het zo gepiept Els. Erg lekker!!! Veel plezier morgen!

      • Els juni 22, 2012 bij 11:17 pm #

        Ik weet het je te melden 🙂 Mijn ciabatta weet het wel te waarderen denk ik. Jij ook erg veel plezier dit weekend en hard zingen zondagochtend he 🙂

      • kookgekwilma juni 22, 2012 bij 11:18 pm #

        Hahaha, dank je! Ik zal zo hard zingen, dat jij het in Tilburg kan horen! 😉

      • Jeanne juni 28, 2012 bij 12:28 pm #

        Hoi Wilma.
        Ik heb het recept niet bij jou vandaan maar van een forum
        De bronvermelding staat onder aan het recept.
        ik zet de bron er altijd bij met een link naar degene van wie het recept is.

        Of ik moet het uit een blad of boek hebben hebben gebruikt.
        Je hebt een leuk blog (ben nu even aan het rondneuzen
        Groetjes
        Jeanne

      • kookgekwilma juni 28, 2012 bij 12:31 pm #

        Hoi Jeanne, ik heb het recept uit het boek van de bronvermelding, maar wat er boven staat (dat het lekker is op een stukje brood enz enz) is de tekst zoals ik het op mijn blog heb geschreven!

        Wilma

Trackbacks/Pingbacks

  1. Stromboli | kookgek wilma - maart 4, 2013

    […] 8 eetlepels vurige rode pesto […]

Geef een reactie

