Verse pasta

17 Jun

Als ik gasten krijg, serveer ik het liefst een uitgebreide maaltijd met verse produkten. Dus als ik pasta serveer, maak ik deze zelf. Een dag van tevoren maak ik de pasta en op de dag zelf haal ik mijn pasta machine tevoorschijn en ga ik aan de slag. Het smaakverschil met verpakte pasta is groot en ook de kooktijd is anders. Verse pasta is in een mum van tijd gaar. De hoeveelheden van dit recept zijn gebaseerd op een “tussengang”, dus kleine porties en geen hoofdmaaltijd. Dit kan natuurlijk altijd aangepast worden.

Verse pasta (voor 4 personen)

Ingrediënten:

  • 300 gr bloem (Semola van de Cecco of Italiaanse tipo 00) plus wat extra voor het aanrecht.
  • 3 eieren, losgeklopt
  • zout

Bereiding:

Zeef de bloem met een mespunt zout, maak er een bergje van met een kuiltje in het midden en doe er de eieren in. Werk er met de vingertoppen beetje bij beetje de bloem door en kneed dan ongeveer 10 minuten. Voeg wat bloem toe als het deeg te zacht is; doe wat water bij deeg dat te droog blijft. Maak er een bal van en laat hem 15-20 minuten rusten. Rol op een licht met bloem bestoven aanrecht uit of maak met de pastamachine een dun vel waarvan je dan tagliatelle of een andere vorm van snijdt.

 

7 Reacties to “Verse pasta”

  1. Marianne Mazier mei 10, 2014 bij 7:00 pm #

    Dag Wilma,

    vandaag heb ik een pastamachine gekregen. Helemaal blij mee natuurlijk. Ik ben gelijk begonnen met tagliatella maken. Lekker hoor. Ik heb Semola van De Cecco gebruikt. Nu is mijn vraag aan jou. Ik moet weer Amerikaanse Patentbloem gaan bestellen bij de Zuidmolen en ik zag dat ze daar ook bloem voor pasta verkopen, maar ik weet niet welke ik dan zou kunnen kiezen. Weet jij dat?

    groetjes,
    Marianne

    • kookgekwilma mei 10, 2014 bij 8:40 pm #

      Hallo Marianne,

      Gefeliciteerd met je pastamachine!! Altijd leuk om zelf pasta te maken en veel lekkerder! Ik gebruik over het algemeen de Semola van De Cecco, maar heb wel eens gelezen dat de Italianen deze vaak gebruiken voor gevulde pasta’s. Voor de gewone pasta wordt er vaak gebruik gemaakt van “typo 00” meel. Ik heb even op de site van de Zuidmolen gekeken en de Italiaanse Pastabloem is ook typo 00 en zou daar zeer geschikt voor zijn. Het deeg wat je krijgt van Semola is wat steviger en scheurt minder snel, vandaar dat het gebruikt wordt voor de gevulde pasta’s. Hopelijk kun je hier iets mee! Succes met het maken van verse pasta!

      Groetjes,
      Wilma.

      • Marianne Mazier mei 10, 2014 bij 9:15 pm #

        Wat fijn dat je zo snel reageert! Dank je wel voor je uitleg. Hier kan ik zeker weer mee verder.

        Groetjes,
        Marianne

      • kookgekwilma mei 10, 2014 bij 9:52 pm #

        Graag gedaan!

        Groetjes, Wilma.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Cannelloni agli spinaci « kookgek wilma - juli 19, 2012

    […] heb diepvries spinazie gebruikt en zelf de cannelloni gemaakt. (zie verse pasta) Hiervoor heb ik pastavellen van 10 x 10 cm gemaakt en deze heel even voorgekookt. Daarna heb ik ze […]

  2. Pappardelle ai funghi | kookgek wilma - oktober 4, 2015

    […] hier voor de […]

  3. Tagliatelle prosciutto e piselli | kookgek wilma - april 9, 2016

    […] hoeveelheid verse tagliatelle of 400-500 g […]

Geef een reactie

