Olijvenbrood

13 Jun

Binnenkort vieren we hier weer een verjaardag en meestal maak ik dan een buffet. Aangezien ik de smaak van het broodbakken goed te pakken heb, wil ik daar natuurlijk iets mee doen. Dus ga ik (Italiaanse) broodsoorten bakken en daar dan allerlei lekkers bij serveren. In de Brood Bijbel zag ik het recept van dit olijvenbrood. Vandaag dus een “proef” brood gebakken en die is glansrijk door de ballotage gekomen.

Olijvenbrood

  • 275 gr bloem
  • 50 gr volkorenmeel
  • 6 gr droge gist
  •  6,5 gr zout
  • 2,1 dl lauwwarm water
  • 1 el extra vergine olijfolie, plus extra om te bestrijken
  • 120 gr zwarte en groene olijven, grof gehakt.

Bekleed een bakplaat met bakpapier. Meng beiden meelsoorten en de gist in een grote kom en maak een kuiltje in het midden.

Giet het water en de olie in het kuiltje en maak een zacht deeg. Kneed het op een met bloem bestoven oppervlak in 8-10 minuten glad en elastisch. Voeg na 5 minuten kneden het zout toe. Doe het in een ingevette kom, dek het af met ingevette plasticfolie en laat het op een warme plek 1 uur rijzen tot het in volume is verdubbeld.

Sla het deeg op een met bloem bestoven oppervlak terug. Rol het uit en bestrooi het met de olijven. Vouw het op en kneed de olijven er goed door. Laat het deeg 5 minuten rusten, vorm er dan een ovaal van en leg die op de bakplaat.

Maak zes diepe inkepingen in het brood en duw de delen wat uiteen. Dek af met ingevette plasticfolie en laat op een warme plek 30-45 minuten rijzen tot het in volume is verdubbeld.

Verwarm ondertussen de oven voor op 200 graden. Bestrijk het brood met olijfolie en bak het 35 minuten. Laat het op een rooster afkoelen.

Bron: De Brood Bijbel, Veltman Uitgevers

 

 

4 Reacties to “Olijvenbrood”

  1. jacqueline juni 13, 2012 bij 11:31 pm #

    hey wilma,
    wat zit jij lekkere dingen te maken…..
    mmmmmmh alles is even lekker. ik ga denk ik hrt olijvenbrood maken zaterdag. xxx jacq

    • kookgekwilma juni 13, 2012 bij 11:33 pm #

      Hey Jacq, leuk dat je hier kijkt. Gaaf dat je dat gaat maken. Laat ff weten of het gelukt is…
      Groetjes, Wilma.

  2. Marijke mei 11, 2014 bij 9:38 pm #

    Het brood is net uit de oven mmmmmhh…. ziet er heerlijk uit! Ik heb er wel nog extra zongedroogde tomaatjes bij gedaan omdat ik die toevallig nog had liggen!

    • kookgekwilma mei 11, 2014 bij 10:49 pm #

      Ook een idee!!! Denk dat ik het zelf binnenkort ook maar weer eens ga maken, lekker!!! Dank voor je reactie!!

Geef een reactie

