Baci di Dama.

8 Jun

Toen ik afgelopen woensdag op de koffie kwam bij Caroline van Carolines Blog, lagen er een paar Italiaanse kookboeken op tafel. Natuurlijk werd daar in gesnuffeld. Een aantal had ik zelf ook, een paar weer niet, welke ik mee naar huis mocht nemen om te kijken en 1 exemplaar mocht ik van Caroline houden. Uit dat boek (de Italiaanse Keuken) komt het recept van deze Baci di Dama oftewel Dameskusjes.

Baci di dama (voor 20 stuks)

Ingrediënten:

  • 150 gr. zachte boter
  • 115 gr. suiker
  • 1 eierdooier
  • 1 tl amandel-essence
  • 115 gr. gemalen amandelen
  • 175 gr. bloem
  • 50 gr. pure chocola

Klop de boter en suiker tot een luchtige massa en klop dan de eierdooier, amandelessence, gemalen amandelen en bloem erdoor. Laat het deeg ca. 2 uur in de koelkast opstijven. Verwarm de oven voor op 160 graden en bekleed 3 à 4 bakplaten met bakpapier. Rol van kleine stukjes deeg balletjes. (totaal 40 stuks) Leg de balletjes op de bakplaten, met voldoende ruimte, want ze worden groter. Bak de koekjes in ca. 20 minuten goudbruin. Haal de bakplaten uit de oven, schuif het papier met de koekjes van de bakplaten op roosters en laat de koekjes op het papier afkoelen. Als de koekjes zijn afgekoeld, haal je ze van het papier. Laat de chocola in een kom Au bain Marie smelten. Plak steeds twee koekjes met wat gesmolten chocola ertussen op elkaar. Laat ze afkoelen en serveer ze.

Bron: de Italiaanse keuken van Kate Whiteman, Jeni Wright en Angela Boggiano.

10 Reacties to “Baci di Dama.”

  1. Blondie juni 8, 2012 bij 11:51 am #

    Ahh, de koekjes die nog geplakt moesten worden! 😉 Ziet er heerlijk uit.

    • kookgekwilma juni 8, 2012 bij 1:29 pm #

      Juist! Ik had gisteravond geen goed licht voor een foto, dus kon niet “aanvallen”. Maar inmiddels heb ik wel geproefd en ze zijn lekker!

  2. caroline brouwer juni 8, 2012 bij 12:03 pm #

    Die zien er goed uit, Wilma! Niet allemaal zelf opeten hoor! ;-))

  3. Pauline juni 8, 2012 bij 6:36 pm #

    Hmm zien er lekker uit Wilma 🙂 Baci terug

  4. Caroline Brouwer juni 8, 2012 bij 8:47 pm #

    Ik zag dit recept ook in één van mijn andere Italiaanse kookboek en daar deden ze er nutella tussen. Ook een idee.

    • kookgekwilma juni 8, 2012 bij 9:10 pm #

      Daar dacht ik ook al aan, alleen Nutella blijft zacht en dan kunnen de koekjes misschien makkelijk losgaan. Ik ga het misschien wel een keer uitproberen! 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. High Tea « kookgek wilma - november 1, 2012

    […] Baci di Dama […]

  2. Foodblogevent Juli | - december 24, 2012

    […] En ook de 2e inzending is binnen en wel van Kookgek Wilma. Wilma is net als ik een echte Italië fanaat! Ze is nog maar pas begonnen met bloggen, maar heeft al een aantal heerlijke recepten op haar blog staan. Voor het Foodblogevent stuurt zij Baci di Mama in, lekkere Italiaanse dameskusjes. Koekjes doen het altijd goed op een high tea. Dank je wel voor je inzending Wilma. Het recept vind je hier. […]

Geef een reactie

