Tiramisù

29 Mei

Wij zijn niet van die toetjes eters, maar soms heb ik heel sterk de behoefte om weer eens iets te maken. Zeker met het mooie weer van de afgelopen dagen, dan wil ik altijd iets lekkers op tafel zetten na de maaltijd. Ooit heb ik een kookcursus Italiaans gevolgd bij een Italiaanse dame. Van haar heb ik het recept van de Tiramisu. Toen ik het van de week maakte, vond ik de hoeveelheid koffie wel erg veel. Er stond 2 kopjes in het recept. Toen ik de schaal had gevuld, had ik nog zeker 1 kopje koffie over. Dus dat heb ik maar even aangepast, anders worden de lange vingers te zompig.

Ingrediënten:

  • 4 eieren, gesplitst
  • 500 gr. Mascarpone
  • 100 gr. suiker
  • 1 borrelglas Marsala
  • 1 kopje sterke koffie
  • lange vingers (Savoiardi)
  • cacao

Bereiding:

Klop de eiwitten totdat deze stijf zijn. Klop de eidooiers en de suiker totdat deze goed gemengd zijn. Voeg de mascarpone bij het gele eimengsel en weer doorkloppen. De stijfgeklopte eiwitten met een spatel luchtig door het mengsel mengen, dus niet met een mixer. In een kom koffie en Marsala mengen. De lange vingers op de bodem van een schaal leggen en besprenkelen met het koffiemengsel. De helft van het mascarpone mengsel erover uitsmeren en daarna weer een nieuwe laag met lange vingers hierover heen leggen en besprenkelen met het koffiemengsel. De laatste laag met het restant mascarpone erover uitsmeren. Zet de schaal zo’n 3 a 4 uur in de koelkast.

Voor het serveren bestrooien met chocopoeder. De Tirami Su smaakt de volgende dag op zijn best!!!!!!!!!!

8 Reacties to “Tiramisù”

  1. caroline brouwer mei 29, 2012 bij 11:25 am #

    Precies mijn recept. Ik gebruik ook heel weinig (1 espressokopje) zeer sterke koffie en dan ipv Marsala, koffielikeur. Maar ik vind wel dat er drank in moet. Ik maak de tiramisu ook altijd de dag van tevoren. Ik eet wel eens tiramisu in een restaurant,maar dat valt altijd tegen, vind die van mezelf altijd het lekkerst!

  2. caroline brouwer mei 29, 2012 bij 11:31 am #

    Precies mijn recept.Ik gebruik ook heel weinig koffie (1 espressokopje) zeer sterke espressokoffie en ipv Marsala neem ik koffiellikeur. Ik maak de tiramisu ook altijd de avond van tevoren. Ik heb wel eens tiramisu in een restaurant gegeten, maar vind het altijd tegenvallen. Ik vind de mijne altijd vee lekkerder! Dat heb jij zeker ook? Mijn eerste reactie lukte niet, dus hopelijk deze wel.
    groeten, Caroline

  3. kookgekwilma mei 29, 2012 bij 1:39 pm #

    Ik heb deze ’s morgens gemaakt. Normaal doe ik dat ook de avond van tevoren, maar ik was pas om 22.00 u thuis, heb toen nog aardappelsalade gemaakt en brooddeeg, dus had geen puf meer. Zal ook een keer het recept van Zuppa Inglese hier plaatsen, ook lekker! 🙂

    • Nell mei 30, 2012 bij 6:38 pm #

      Zuppa Inglese, daar ben ik dan weer heel nieuwsgierig naar. Je tiramisu ziet er smakelijk uit, maar geef mij maar soep! Ik zal trouwens een link naar je plaatsen op mijn blog http://eetplezier.blogspot.com.

      • kookgekwilma mei 30, 2012 bij 8:56 pm #

        Hallo Nell, dank voor je reactie. De Zuppa zal nog even duren hoor, heb nog zoveel te maken. Leuk dat je een link van mijn blog plaatst, ik zal hier een link plaatsen naar jouw blog.

      • kookgekwilma mei 31, 2012 bij 4:40 pm #

        Oja Nell, de Zuppa Inglese is geen soep, maar een nagerecht.

  4. Kees januari 29, 2015 bij 3:55 pm #

    Hi wilma, voor hoeveel personen is dit ongeveer? of hoe groot moet mn schaal zijn?

Geef een reactie

