Piadina

28 Mei

Begin jaren 80 gingen manlief en ik jaarlijks naar Italië, naar het pittoreske plaatsje Cattolica aan de Adriatische kust. Daar aten wij bijna dagelijks bij hetzelfde tentje. Piero en Leda waren de uitbaters van deze tent en wij hebben menig gezellige avond met hun doorgemaakt. De gesprekken gingen in Duits of Engels en met handen en voeten. Ik vertelde Leda van mijn kookhobby (toen al). Toen wij daar Piadina geproefd hadden, wilde ik natuurlijk ook weten hoe dat gemaakt werd. Het recept werd op een klein papiertje geschreven, welke ik jaren in mijn portemonnee bij me had. Helaas ben ik het papiertje kwijtgeraakt, maar de ingrediënten ben ik nooit vergeten. Bloem, zout, bakpoeder, reuzel en water. De hoeveelheden wist ik niet meer. Heb heel lang gezocht naar een recept op internet, soms zag ik iets, maar nooit het goeie recept. Toen kwam ik een recept tegen in het boek Pizza, Calzone & Focaccia met daarin de ingrediënten die ik destijds op mijn papiertje had staan. En dat was het recept van de Piadina zoals wij het destijds in Cattolica gegeten hebben.

Piadina (8 stuks)

  • 500 gr Italiaanse 00-bloem of patent bloem
  • 1 tl bakpoeder
  • snufje zeezout
  • 4 el goede olijfolie, gesmolten boter of reuzel (strutto)
  • 2 dl handwarm water

Voor de vulling:

  • Prosciutto
  • Kaas (Stracchino)
  • Rucola

Zeef de bloem met bakpoeder en zout in een grote kom. Maak een kuiltje in het midden en giet de olie (of gesmolten boter of reuzel) en het water erin; vermeng alles tot een zacht deeg. Voeg nog wat water toe als het te droog lijkt. Kneed het een paar minuten tot het soepel is, wikkel het in plasticfolie en laat het 30 minuten bij kamertemperatuur  rijzen. (Je kunt het deeg ook de dag van tevoren maken en in de koelkast laten rijzen.)

Verdeel het deeg in 8 porties en zet er een omgekeerde kom overheen. Rol ze een voor een uit tot een ronde lap van 20 cm doorsnee. Stapel ze op met steeds een velletje bakpapier of plasticfolie ertussen en dek de stapel af met plasticfolie of een vochtige theedoek.

Verhit een gietijzeren grillplaat of koekenpan met zware bodem op het fornuis tot hij vrij warm is. Leg er een deeglapje op en bak het 30-40 seconden tot er aan de onderkant bruine vlekjes ontstaan. Keer het om en bak het weer 30 seconden tot beide kanten droog zijn en er bruine stippen of blazen zitten (net als bij een Mexicaanse tortilla of Indiaase chapatti) Bak ze niet te lang, dan worden ze droog en taai.

Houd de gebakken broodjes in een dubbelgevouwen servet warm of leg ze losjes in aluminiumfolie gewikkeld in een warme oven tot ze allemaal gebakken zijn. Ze zijn warm het lekkerste

Beleg de piadina met (room)kaas, prosciutto en rucola. Vouw de piadine dubbel en dien ze direct op. Ik kon geen Stracchino vinden (zal een keer naar een Italiaanse delicatessen winkel gaan), maar heb er roomkaas voor gebruikt.

Bron: Pizza, Calzone & Focaccia van Maxima Clark

4 Reacties to “Piadina”

  1. Caroline Brouwer mei 28, 2012 bij 10:09 pm #

    Piadina ken ik niet. Ga ik ook eens maken. Misschien kun je die Strachinno in Delft bij dat Italiaanse delicatessen winkeltje kopen. Ken je dat winkeltje?

    • kookgekwilma mei 28, 2012 bij 10:11 pm #

      Ja, die ken ik wel. Daar hebben ze ook heerlijke Mortadella! Daar binnenkort maar weer eens naar toe!🙂

  2. brendakookt mei 29, 2012 bij 9:46 am #

    Lijkt me een lekker (lunch?)hapje op een zomerse dag!
    (hoop dat de zomerse dag snel weer komt ;-))

    • kookgekwilma mei 29, 2012 bij 9:48 am #

      In Italië koop je het bij stalletjes langs de wel als tussendoortje. Lekker hoor! En inderdaad, het mooie weer mag best weer terugkomen. Nu een beetje somber!:-/

Geef een reactie

