Cassata Siciliana

20 Mei

Onlangs kreeg ik van een buurvrouw drie Italiaanse kookboekjes. Nu heb ik al aardig wat Italiaanse kookboeken, maar deze had ik nog niet, dus ik begon direct enthousiast te bladeren. In het boekje “De streekkeukens van Europa-Italië” kwam ik het recept van deze Cassata Siciliana tegen. In tegenstelling tot veel andere Italiaanse nagerechten, is dit niet zo heel erg zoet. Wel erg lekker!

Cassatasiciliana1

Cassatata Siciliana (voor ca. 10 plakken)

Ingrediënten:

  • 150 gr. lange vingers
  • 6 el Marsala
  • 50 gr. bittere chocolade
  • 50 gr. gepelde (ongezouten) pistachenootjes
  • 250 gr. pitloze witte druiven
  • 250 gr. Ricotta
  • 75 gr. witte basterdsuiker
  • 1 citroen
  • 4 blaadjes witte gelatine
  • ¼ l slagroom
  • (cacaopoeder)
  • 1 langwerpig cakeblik lengte 28 cm.

Cassatasiciliana2

Voorbereiden:

Bekleed het cakeblik met plasticfolie. Bodem bedekken met lange vingers en 2 eetlepels Marsala erover sprenkelen. Chocolade fijnhakken. Pistachenootjes fijnhakken. Druiven wassen, klein trosje bewaren voor garnering. Rest van de druiven in stukjes snijden. Ricotta losroeren met suiker. Chocolade, nootjes en druiven door ricotta roeren. Citroen goed schoonboenen en schil raspen. Citroen uitpersen. Gelatine ca. 5 minuten in ruim koud water weken. Citroensap en rasp aan de kook brengen. Gelatine uitknijpen en van vuur af in citroensap oplossen en door ricotta mengen. Slagroom stijfkloppen. 2/3 Deel van slagroom door het ricottamengsel spatelen. Helft van ricottamengsel in cakeblik scheppen en gladstrijken. Afdekken met een laag lange vingers. Besprenkelen met 2 eetlepels Marsala. Rest van ricottamengsel erop scheppen en gladstrijken. Afdekken met lange vingers. Laatste Marsala erover sprenkelen. Vorm afdekken met plasticfolie en Cassata in koelkast ca. 4 uur laten opstijven.

Bereiden:

Cassata op een schaal storten. Bovenkant bestrijken met de rest van de slagroom. (eventueel licht bestuiven met cacaopoeder) Garneren met achtergehouden druiven.

Bron: De streekkeukens van Europa, Italië. Uitgave van AH.

7 Reacties to “Cassata Siciliana”

  1. caroline brouwer mei 20, 2012 bij 8:48 pm #

    Het ziet er super uit!
    Komende week, werk ik elke dag, misschien kunnen we een koffie afspraak maken bij mij voor week 23?
    groeten, Caroline

  2. kookgekwilma mei 20, 2012 bij 8:55 pm #

    Dank je! Ik ben de hele week na Pinksteren vrij. De week die jij bedoelt is de week erna? Dan kan ik wo/do/vr. Zal ik dan de Italiaanse taart meenemen?

    • caroline brouwer mei 20, 2012 bij 9:11 pm #

      Kan je wo 6 juni 10.00 uur bij mij? Ik ben heel nieuwsgierig naar je Italiaanse taart, maar bewaar die maar voor als ik een keer bij jou kom. Nu ga ik voor jou bakken!

      • kookgekwilma mei 20, 2012 bij 9:13 pm #

        Staat in de agenda, gezellig!

  3. caroline brouwer mei 20, 2012 bij 9:14 pm #

    Bij mij ook! tot dan.

  4. 'Es' (@EsFactory) mei 21, 2012 bij 11:52 am #

    Woonde ik ook maar bij jullie in de buurt…. 😦
    Ziet er lekker uit. Ik moet echt ook eens aan de zoete dingen!

    • kookgekwilma mei 21, 2012 bij 3:20 pm #

      Deze is niet zo heel zoet Esmee, dus misschien wel iets voor jou. De Semifreddo ook hoor! Gewoon een keer maken. 🙂

Geef een reactie

