Schiacciata

15 Mei

Sinds november vorig jaar heb ik een Kenwood keukenmachine. Deze doet heerlijk al het kneedwerk voor mij als ik brood wil gaan bakken. Dit is vooral heel prettig bij de wat nattere deegsoorten. Ik heb al heel wat broden gebakken, maar was nog steeds niet in het bezit van een broodbakboek. Afgelopen zaterdag is daar verandering in gekomen, want ik heb de Broodbijbel gekocht. De volgende dag zat ik in dat boek te bladeren en kwam het recept van de Schiacciata tegen, welke ik de avond ervoor in een Italiaans restaurant had gegeten en erg lekker vond. Het kon dus niet uitblijven dat ik dit brood moest gaan maken. Het is een heerlijk, luchtig brood en helemaal niet moeilijk om te maken.

Schiacciata

Voor 1 brood heb je nodig:

  • 350 gr bloem
  • 7 gr zout
  • 6 gr instant gist
  • 210 gr water
  • 4 el olijfolie

Voor de korst:

  • 2 el extra vergine olijfolie, om te bestrijken.
  • 2 el rozemarijntakjes
  • grof zeezout, om te bestrooien.

Zeef het meel in een grote kom en maak een kuiltje in het midden. Giet hierin het water, de gist en de olie. Kneed alles op en met bloem bestoven oppervlak in ca. 10 minuten tot een glad en elastisch deeg. Voeg na 5 minuten kneden het zout toe.

Doe het deeg in een ingevette kom en dek het af met plastic folie en laat het op een warme plek 1 uur rijzen tot het in volume is verdubbeld.

Sla het deeg terug op een met bloem bestoven oppervlak. Rol het uit tot een rechthoek van 30 x 20 cm en leg het op een met bakpapier bekleedde bakplaat. Bestrijk het met een deel van de olijfolie voor de korst en dek het af met ingevette plasticfolie.

Laat het deeg op een warme plek 20 minuten rijzen. Bestrijk het met de overige olie, prik er met een vork gaatjes in en bestrooi het brood met rozemarijn en zeezout. Laat het op een warme plek nog 15 minuten rijzen.

Verwarm intussen de oven voor op 200 graden. Bak het brood in 30 minuten lichtbruin. Laat het op een rooster iets afkoelen en serveer het warm.

Bron: De Brood Bijbel van Veltman Uitgevers.

TIP 1: Schenk wat goede olijfolie op een bordje en doop daar een stukje Schiacciata in. Heerlijk!!!!

Schiacciata2

TIP 2: Gebruik in plaats van plasticfolie een douchemuts om de kom met deeg af te dekken.

19 Reacties to “Schiacciata”

  1. Caroline Brouwer mei 15, 2012 bij 8:29 pm #

    Nee met zo’n geweldige keukenmachine die al het kneedwerk voor je doet, lijkt het mij ook niet moeilijk, Wilma. Maar juist dat kleffe deeg aan je handen en dat zware kneedwerk vind ik niks en ik ben niet in het bezit van zo’n deftige keukenmachine! ;-))

    • Caroline Brouwer mei 15, 2012 bij 8:30 pm #

      Vergeet ik nog te zeggen dat het er zo lekker uitziet. Vast ook erg lekker met een dipje van olijfolie met za’atar!

  2. kookgekwilma mei 15, 2012 bij 8:35 pm #

    Tja, ik deed het eerst ook zonder hoor, maar kreeg de Kenwood van manlief voor mijn 50e verjaardag, lief toch?
    Dus ik moet van de week weer naar dat winkeltje in de Bogaard voor Za’atar???

  3. Levine mei 15, 2012 bij 9:16 pm #

    Ook erg lekker met van die kleine zoete Italiaanse druiven erop. De combinatie: rozemarijn, druiven en zeezout is hemels :-).

  4. Solama mei 15, 2012 bij 10:15 pm #

    heee daar is hij dan!

  5. ninadinners.nl mei 18, 2012 bij 10:13 pm #

    Ziet er heerlijk uit! Ik wil van het weekend ook eens eens een brood gaan bakken, nog nooit gedaan eigenlijk.

    • kookgekwilma mei 18, 2012 bij 10:18 pm #

      Is leuk hoor! Sommige broden worden ook op de pizzasteen gebakken! Succes!

  6. Caroline Brouwer juli 22, 2012 bij 11:46 am #

    Inmiddels heb ik zo’n deftige keukenmachine en zal ik dit ook een keer maken!

  7. missfromage september 10, 2012 bij 9:59 am #

    Wilma, ik heb je hulp nodig 🙂 Ik heb inmiddels ook zo’n deftig apparaat (zij het een andere) maar niet zo’n lekker brood… Dit weekend heb ik samen met vriendlief een schiacciata gemaakt. Twee om precies te zijn. Beide broden zijn niet genoeg gerezen. Heb je enig idee wat er mis gegaan kan zijn?
    Beide keren was het brood voor de helft zo dik als op jouw foto, maar was de andere helft niet goed genoeg omhoog gekomen.
    Na het kneden is het deeg, zoals het hoort, in volume verdubbeld. Maar na het uitrollen, is het deeg nauwelijks in volume toegenomen, terwijl we het wel eerst 20 en erna 15 minuten op een warme plek hebben gezet.
    De eerste keer vermoedden we dat we het deeg te lang hebben doorgekneed voordat we het hebben gevormd. Dit hebben we de tweede keer kort en snel gedaan, maar toch zonder het gewenste resultaat.
    Misschien hebben we de tweede keer het deeg te kort gekneed. (Maar het was dus ook de tweede keer wel in volume verdubbeld na de eerste keer rusten).
    Verder heb ik geen idee wat er misgegaan kan zijn. Jij wel?

    We hebben beide broden gelukkig wel kunnen eten. De smaak en textuur was goed op de dikkere stukken, maar het was natuurlijk te hard op de dunnere plekken.

    • kookgekwilma september 10, 2012 bij 3:03 pm #

      Hoi Ursula, wat voor bloem heb je gebruikt? Van de supermarkt? Ik gebruik bloem die ik haal bij de molen. Probeer ook eens om na het rijzen het deeg niet te kneden, maar “terug te slaan”. Dan druk je de lucht eruit. Als je heel intensief gaat kneden na het rijzen duurt het weer langer voordat het weer goed gaat rijzen (denk ik). Wel jammer dat het niet zo’n succes was, want dit is niet zo’n bewerkelijk recept, dus zou moeten lukken. Ik hoor wel van je…..

      • missfromage september 10, 2012 bij 3:43 pm #

        Bedankt! Ik heb de bloem inderdaad bij de super gehaald. Toch eens kijken of ze bij onze molen ook bloem verkopen – sowieso een goede tip.
        Je gaf al aan dat dit een ‘beginnersbrood’ was, dus ik baalde al een beetje dat zelfs dat me niet lukt. Maar goed, eens zal het me lukken 🙂 Ik steek er in elk geval meer van op als het mis gaat, zoals nu.
        De volgende keer ga ik het terugslaan ipv kneden en hopelijk lukt het dan beter. Ik hou je op de hoogte!

      • kookgekwilma september 10, 2012 bij 3:48 pm #

        Ik dacht eerst ook dat het geen verschil zou maken, maar je merkt het wel degelijk. Ik gebruik ook nog bloem uit de super, maar alleen voor taart en zo. Je kan ook via internet bloem bestellen. Kijk even bij Levine op de site, daar staan wel wat adresjes. Daar staan ook tips mbt het rijzen en zo. Wie weet heb je er wat aan. Succes!!

  8. missfromage september 10, 2012 bij 3:55 pm #

    Alle tips zijn welkom, zoals ik dit weekend heb bewezen 🙂 Ik ga het direct even bekijken!

    • kookgekwilma september 10, 2012 bij 3:56 pm #

      Pas op!! Zij heeft hele lekkere recepten!!! Straks ben je, net als ik, verslaafd aan broodbakken hahaha

  9. missfromage september 19, 2012 bij 9:27 pm #

    Bedankt, Wilma! Met jouw tips is het me ein-de-lijk gelukt om een mooi gerezen schiacciata te maken 🙂 Drie keer is scheepsrecht!
    Ik haal voortaan altijd bloem bij de bakker. Dat dit zo’n verschil maakt…Nou ja, ergens ook wel logisch; alles wat je bij een vakman haalt is beter.

    • kookgekwilma september 19, 2012 bij 10:26 pm #

      Fijn dat het nu wel gelukt is Ursula. Je moet maar eens informatie over bloem zoeken op internet. Dan zal je zien dat bloem van de molen/bakker beter is voor broodbakken en dat bloem van de supermarkt meer geschikt is voor taart en koekjes en zo. En nu op naar het volgende broodrecept! 😉 Succes!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Insalata con Pomodori Arrostiti e Rucola | kookgek wilma - juli 19, 2013

    […] op dat je de rucola echt pas op het laatste moment toevoegt, want anders wordt het slap. Ik heb er Schiacciata bij […]

Geef een reactie

