Biscotti sotto forma di cuore

2 nov

Bij een High Tea horen natuurlijk zoetigheden. Met mijn voorkeur voor Italiaans eten blader ik heel vaak door mijn Italiaanse kookboeken en daar zag ik deze hartvormige koekjes staan. Niet moeilijk om te maken, alleen zou ik ze niet in hartvorm maken, wat ik had daar geen uitsteekvormpje voor. Dacht ik, want toen ik mijn uitsteekvormpjes van Tupperware tevoorschijn haalde, bleek daar dus ook een hartvormpje bij te zitten. Het mag duidelijk zijn dat ik de vormpjes niet vaak gebruikt, ander had ik dat wel geweten. Nu kwamen ze goed van pas. In het boek staat dat deze koekjes heel geschikt zijn voor Valentijnsdag, een verjaardag of voor een speciale gelegenheid. Ik vond de High Tea met mijn vriendinnen wel een hele speciale gelegenheid. Vandaar dat ik ze voor hun heb gemaakt.

20-24 koekjes

  • 125 gr boter
  • 150 gr fijne tafelsuiker, plus extra voor het bestrooien
  • 1 grote eidooier, losgeklopt
  • 225 gr bloem
  • fijn geraspte schil van 1 onbespoten citroen
  • 1 groot eiwit, losgeklopt met 1 el water

Verwarm de oven voor op 180̊ C. Bekleed twee bakplaten met bakpapier.

Klop de boter en suiker romig en luchtig. Voeg de eidooier toe en klop hem erdoor, voeg bloem en citroenschil toe.

Kneed alles en vorm een bal van het deeg. Wikkel hem in plasticfolie en koel het deeg zodat het stevig is en gemakkelijk uit te rollen.

Rol de helft van het deeg uit en bewaar de rest ingepakt in de koelkast. Rol het op een licht met bloem bestoven werkvlak uit tot 0,5 cm dik. Steek hartvormige koekjes. Veeg het overtollige bloem van de koekjes.

Leg de koekjes met voldoende tussenruimte op de bakplaten, bestrijk ze met losgeklopt eiwit en water. strooi er suiker op.

Bak de koekjes in 15 minuten lichtbruin. Haal ze van de bakplaten en laat ze op een rooster afkoelen.

Bron: Trattoria van Ursula Ferrigno.

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 188 andere volgers

